Spørgsmål:
Hvorfor bliver min bils motor af og til væsentligt varmere end normalt? Det sker mest om vinteren, og ind imellem er det, som om motoren kortvarigt sætter ud. Jeg kører i en Peugeot 407 1,6 HDI og vil gerne vide, om der er risiko for skader på motoren?

Svar:
Allerførst kan jeg berolige dig med, at motoren ikke tager skade. Der er nemlig slet ikke tale om en fejl. Derimod gennemgår motoren en process, hvor partikelfilteret bliver renset, sådan som bilen er programmeret til.

Derfor stiger temperaturen
Fænomenet kendes fra alle dieselbiler med partikelfilter. For at undgå hyppige og dyre udskiftninger af filtret er motoren programmeret til at foretage en rensning med jævne mellemrum.
Små partikler, som sætter sig i filteret, bliver så at sige ”brændt” af, og under den proces stiger vandtemperaturen i bilen fra for eksempel 82 grader til 90-95 grader. Det er det, som du kan aflæse på bilens temperaturmåler, samtidig med at motoren kan have små ”udsættere”.
På grund af temperaturen går bilens ventilator normalt i gang under rensningen, og hvis man stopper motoren, vil blæseren fortsætte et stykke tid, indtil motoren er kølet ned.

Kørselsmønster
Rensningen sker typisk for hver 350-400 kilometer, men afhængigt at kørselsmønster. Hvis du har mange koldstarter og mange korte ture, vil du opleve fænomenet hyppigere end normalt. Motoren skal nemlig op på en vis driftstemperatur, før rensningen af filteret går i gang. Hvis turen er kort, kan det være, at processen ikke bliver færdig, og så går rensningen i gang forfra næste gang, du er ude at køre.

Som bekendt har dieselbiler det bedst med lidt længere ture, hvor motoren når op på sin optimale driftstemperatur.

Langt fra alle lægger mærke til, når partikelfilteret bliver renset. Vi hører mest om fænomenet fra folk, der har været vant til at køre benzinbiler eller dieselbiler uden filter.