Burgaard Sørensen A/S blev grundlagt i 1938 og har afdelinger i Esbjerg og Varde

FAQ – Ofte stillede spørgsmål​

Driller bilen?

Vi har samlet de mest stillede spørgsmål på ét sted for at gøre det hele lidt nemmere for dig! 

Spørgsmål:
Jeg har en Peugeot, hvor Stop & Go systemet lever sit eget liv. Sommetider stopper motoren ikke, når jeg holder ved et kryds. Jeres værksted har undersøgt det og siger, alt er normalt. Det er åbenbart mit kørselsmønster, som gør, at systemet ikke fungerer optimalt. Jeg vil gerne kunne spare på brændstoffet, når vi formentlig skal holde i kø på vores ferietur til Spanien.

Svar:
Peugeots intelligente Stop & Go fungerer, når de rette betingelser er der, og det afhænger af måden, man kører på. Systemet skal mindske brændstofudgiften og udslippet af CO2, uden at det går ud over sikkerheden eller komforten i dagligdagen. Med Peugeot som eksempel vil jeg her fortælle lidt mere om systemet:

CO2-fri energi
Start/stop systemet virker ved hjælp af CO2-fri energi, og det er først aktivt, når der er optjent overskud af strøm på batteriet Der optjenes et overskud af strøm, når bilen har en deacceleration – for eksempel når du motorbremser frem mod et kryds. Det er vigtigt at bilen bliver i gear, og foden fjernes fra koblingspedalen. I den situation får motoren ikke tilført brændstof (fuel cut). Bilens vægt trækker motoren rundt, og generatoren lader CO2-fri strøm på batteriet.

Gode råd
På din tur til Spanien kan du optjene overskudsstrøm ved så tit som muligt at slippe speederen og bruge motorbremsen i stedet for fodbremsen. Eksempler: Slip speederen, hvis du ser en kø forude. Når du kører ud på en frakørsel. Når det går stejlt ned ad bakke på motorvejen.

Slukker motoren
Peugeot’s idle Stop & go-teknologi – start/stop systemet – reducerer brændstofforbruget og udledningen af CO2 ved at slukke motoren, når bilen holder stille. Du kan slå start/stop systemet fra ved at trykke på knappen A OFF. Kontrollampen i knappen A OFF tændes. Du kan slå start/stop systemet til igen ved at trykke endnu en gang på knappen, og kontrollampen slukkes. Start/stop systemet slår automatisk til, hver gang du starter motoren med tændingsnøglen. Hvis der er fejl på start/stop systemet, vil den gule kontrollampe lyse i instrumentbordet. Hvis den ikke holder op med at blinke i løbet af kort tid, skal du få bilen efterset hos din Peugeot-forhandler.

Genstart af motoren (manuelt gear)
Din bils motor genstarter automatisk under følgende betingelser, når den er blevet slukket af start/stop systemet:
1. Når du træder koblingen ned og sætter bilen i gear.
2. Hvis bilens bremsetryk er lavt, fx hvis du har trådt tre gange på bremsepedalen.
3. Hvis blæseren i bilens varme- og ventilationssystem er indstillet til maksimal ydelse.
4. Hvis bilens airconditionsystem har været slået til i flere minutter.
5. hvis bilen kører over 5 km/t. Når motoren genstartes automatisk, blinker kontrollampen AUTO STOP på instrumentpanelet i 5 sekunder.

Strøm nok
Er der nok strøm på batteriet til at starte min bil, når A OFF kontaktens lampe lyser?
Ja, der er rigeligt strøm på batteriet. Når A OFF kontaktens lampe lyser, er det blot en information om at batteriet er på standardniveau.

Ikke overskud ved jævn fart
Hvorfor bliver der ikke optjent overskud af strøm på mit batteri, når jeg kører langt med jævn fart?
Når der køres med jævn fart, laver generatoren præcis den mængde strøm, som bilen bruger. Dette gøres for at minimere brændstofforbruget og CO2-udledningen. Hvis generatoren skulle levere et overskud af strøm til batteriet under jævn kørsel, ville det være nødvendigt at skrue op for generatorens ladestyrke, og det ville kræve ekstra brændstof til motoren. Ideen bag start/stop systemet er netop, at systemet skal være aktivt ved hjælp af CO2 fri energi (opladning under deacceleration).

Lampen lyser
Er der fejl på start/stop systemet når A OFF kontaktens lampe lyser?
Nej, det er blot en besked om, at batteriet er på standardniveau. A OFF kontaktens lampe går kun ud, hvis man har et kørselsmønster med tilstrækkelige deaccelerationer, så der optjenes energi og overskud af strøm på batteriet. Hvis kørselsmønstret ikke har nok deaccelerationer, vil A OFF kontaktens lampe blot lyse som information om at batteriet er på standard niveau.

Hvorfor er start/stop systemet deaktiveret når den udvendige temperatur er under 2 grader eller over 35 grader?
Når temperaturen er under 2 grader, er der behov for mere varme i kabinen, derfor stopper motoren ikke. Når temperaturen er over 35 grader, er der behov for køling/ventilation i kabinen, derfor stopper motoren ikke.

Ventilation
Hvorfor er start/stop systemet deaktiveret, når ventilationssystemet er sat i defrost mode?
Når ventilationssystemet er sat i defrost mode, blæser ventilationssystemet 90 % af luften til forruden alene. Denne indstilling bruges, hvis forruden har dug på indersiden eller is på ydersiden. For at afdugge/afise forruden hurtigt er start/stop systemet deaktiveret, så motoren kan generere varme og ventilationssystemet kan afdugge/afise forruden hurtigt.

Spørgsmål:
Min bil lugter af våd hund, når jeg starter motoren om morgenen. Hvad er der galt?

Svar:
Den dårlige lugt kommer formentlig fra bilens aircondition-anlæg (AC). Her kan der samle sig lidt vand, som bliver grobund for skimmelsvamp, bakterier og råd. For at undgå risikoen for allergi bør du hurtigst muligt få bilens aircondition-anlæg renset og desinficeret.

Spørgsmål:
I perioder lyser motorlampen i min Peugeot 307 2,0 HDI, men værkstedets testudstyr finder ikke nogen fejl. Jeg har lagt mærke til, at advarselslampen især har lyst, når det har været meget koldt, og jeg har haft tændt for elbagruden og sædevarmen. Hvad mon der er galt?

Svar:
Det kan være svært at finde årsagen til fejlmeldinger, som kun forekommer periodisk og ikke påvises ved en fejludlæsning. Men der er nogle ting, du bør få tjekket. En lav spænding i bilens elektriske system kan nemlig få sensorerne til at reagere.

Måske kan problemet løses ved, at batteriet bliver ladet ordentligt igennem – eller udskiftet. Måske er kileribbe-remmen slidt, så den trænger til udskiftning. Endelig vil jeg råde dig til at få tjekket stelforbindelsen mellem batteriet og motoren. Hvis stelforbindelsen er dårlig, kan det give problemer med for lav spænding.

Spørgsmål:
Hvorfor bliver min bils motor af og til væsentligt varmere end normalt? Det sker mest om vinteren, og ind imellem er det, som om motoren kortvarigt sætter ud. Jeg kører i en Peugeot 407 1,6 HDI og vil gerne vide, om der er risiko for skader på motoren?

Svar:
Allerførst kan jeg berolige dig med, at motoren ikke tager skade. Der er nemlig slet ikke tale om en fejl. Derimod gennemgår motoren en process, hvor partikelfilteret bliver renset, sådan som bilen er programmeret til.

Derfor stiger temperaturen
Fænomenet kendes fra alle dieselbiler med partikelfilter. For at undgå hyppige og dyre udskiftninger af filtret er motoren programmeret til at foretage en rensning med jævne mellemrum.
Små partikler, som sætter sig i filteret, bliver så at sige ”brændt” af, og under den proces stiger vandtemperaturen i bilen fra for eksempel 82 grader til 90-95 grader. Det er det, som du kan aflæse på bilens temperaturmåler, samtidig med at motoren kan have små ”udsættere”.
På grund af temperaturen går bilens ventilator normalt i gang under rensningen, og hvis man stopper motoren, vil blæseren fortsætte et stykke tid, indtil motoren er kølet ned.

Kørselsmønster
Rensningen sker typisk for hver 350-400 kilometer, men afhængigt at kørselsmønster. Hvis du har mange koldstarter og mange korte ture, vil du opleve fænomenet hyppigere end normalt. Motoren skal nemlig op på en vis driftstemperatur, før rensningen af filteret går i gang. Hvis turen er kort, kan det være, at processen ikke bliver færdig, og så går rensningen i gang forfra næste gang, du er ude at køre.

Som bekendt har dieselbiler det bedst med lidt længere ture, hvor motoren når op på sin optimale driftstemperatur.

Langt fra alle lægger mærke til, når partikelfilteret bliver renset. Vi hører mest om fænomenet fra folk, der har været vant til at køre benzinbiler eller dieselbiler uden filter.

Gode råd til forårsklargøring af bilen

Forårsklargøring af bilen
Slut med sne, sjap og salt! Det har været en lang vinter for de danske biler, der igennem mange måneder har været udsat for lidt af hvert, og med forårets komme er det tid til at gennemgå og klargøre bilen og eventuelt få udbedret de småskader, der kan være kommet til henover vinteren.

Hjulkasserne
En god rengøring, hvor man får skyllet saltet af i alle kanter og samlinger, er en god ide. Det er vigtigt at vaske saltet og gruset af – både i hjulkasserne og på undervognen. Gå også lakken efter og få lukket eventuelle småskader.

Skift til sommerdæk
Hvis bilen har vinterdæk på, skal du skifte dem til sommerdæk, når nattefrosten slipper sit sidste tag. Vær opmærksom på, at dækmønsteret skal være minimum 1,6 mm dybt. Ved regnvåde veje er det anbefalingen, at der er minimum 2-3 mm mønster. Vinterdækkene skal gøres rene for salt og lægges til side, hvor de ikke udsættes for direkte sollys.

Bilen indvendig
Op med døre, klapper og vinduer og ud med de klamme og våde måtter. Et sæt nye måtter pynter og fås fra kr. 298 til de fleste modeller. En ordentlig udluftning er godt for bilen og indeklimaet, og en tør kabine dugger heller ikke så nemt. Benyt lejligheden til at gøre rent i kabinen, tør alle falser rene og få vinduerne aftørret indvendig..

Vask bilen grundigt
Den udvendige side skal vaskes grundigt, især skærmkanter og dørfalse. Åben også gerne hjælmen og vask og aftør false og kanter i motorrummet. Du skal kigge lakken efter ved pladeombukninger – især fronten har været udsat for en masse små stenslag i vinterens løb, og salt som ikke bliver vasket af, vil i en fugtig sommer arbejde videre. Det kan fremkalde rust eller ir i samlinger.

Små lakskader
Små lakskader skal udbedres med det samme, så rust ikke breder sig. Anskaf en lille pensel og lidt original maling, som kan bestilles ved hjælp af bilens stelnummer. Du forsegler skaden ved at bruge reparationslak. Hvis bundlaget er slået af, så du kan se den rå plade, skal du først bruge lidt bundmaling. På den måde undgår du, at lakken senere bobler op. En god lakrens med en efterfølgende voksbehandling fjerner fastsiddende flyverust og forsegler lakken, så den er nem at vedligeholde i den kommende sæson.

Smør dørlåsene
Dørlåsene bliver på de fleste biler sjældent brugt, så det er vigtigt at få dem smurt, så de ikke irrer fast. Brug låseolie eller en almindelig syrefri symaskineolie. Hvis du har spørgsmål, kan du altid henvende dig til vores værkførere for råd og vejledning.

Klargøring hos BS
Hvis du gerne vil slippe for selv at skulle i gang med kost og vandslange, kan du naturligvis overlade klargøringen til os. Vores klargøringsprogram starter fra kr. 998 for en grundig indvendig og udvendig rengøring.

Spørgsmål:
Min bil dugger rigtigt meget. Jeg syntes ikke, det har været sådan altid?

Svar:
Vi hører tit netop dette spørgsmål, og der er ikke nogen enkelt løsning på problemet, men her er nogle gode råd, som man kan følge.

1.: Sørg for at lufte bilen godt ud. Tag måtterne ud og få dem tørret. Nogle bruger gummimåtter om vinteren, så fugt og salt ikke trækker ned i bilens bund. Løft bagagerumsmåtten, kontroller at der ikke har samlet sig fugt ved reservehjulet. Ruderne aftørres på den indvendige side med en fugtig klud og pudses med glasrens, som forhindrer, at duggen sætter sig på ruden. Specielt bagruden er der mange som overser.

2.:
 Hvis bilen er udstyret med aircondition, skal man bruge den. I biler med klimaanlæg er der en speciel knap, og når man trykker den ind, fordeles luften med fokus på afdugning. I bunden af aircondition-systemet er der et afløb, som skal sørge for, at fugt løber ud under bunden. Afløbet kan være tilstoppet af skidt og mug, og hvis det er tilfældet, kan en speciel airconditionrens være løsningen.

3.: I bilens luftindtag sidder et pollenfilter. Dette filter sørger for, at man ikke får skadelige partikler ind i bilen, men fugtig luft kan påvirke filteret, så der ikke længere er optimal gennemstrømning af luft. Derfor kan det være en ide at udskifte pollenfilteret, selv om man ikke kører ret mange kilometer om året.

4.: Når en ny bilmodel er på tegnebrættet, bruges der computer-simulation til at beregne luftstrømmene fra bilens aircondition eller klimaanlæg. Hvis anlægget skal fungere optimalt, er det vigtigt, at man ikke tilstopper de hulrum og lommer, som er bag i bilen, med tæpper eller poser. Luftstrømmene skal have let passage igennem bilen og ud gennem udluftningsristene bagest i bilen, så blæseren ikke skaber overtryk i kabinen.

Spørgsmål:
Jeg havde for år tilbage monteret helårsdæk på min bil. Kan de ikke fås mere?

Svar:
Jo, men når det gælder sikkerhed og køreegenskaber er den optimale løsning et sæt gode sommerdæk og et sæt gode vinterdæk. Derfor anbefaler Burgaard Sørensen ikke brug af de såkaldte helårsdæk.

En mellemting
Begrebet helårsdæk eksisterer ikke i forhold til love og regler om dæk. Ordet helårsdæk bruges derimod af enkelte producenter i deres markedsføring af dæk udviklet med henblik på brug året rundt. Rent teknisk er de mærket M+S (Mud + snow), altså som vinterdæk.

– De fleste nyere biler er leveret med sommerdæk, der er gode til at lede vand væk, og det er bilen bygget op efter. I et helårsdæk er gummiet blødere, og evnen til at lede vand væk er dårligere, så det påvirker køreegenskaberne, fortæller eftermarkedschef Brian Vingborg Nielsen.

– Hvis der er sne på vejen, kan helårsdækket heller ikke måle sig med et decideret vinterdæk. Gummiet i et helårsdæk er mere stift, og dækket griber ikke i sneen på samme måde som lamellerne i et godt vinterdæk, forklarer han.

Økonomien
Interessen for helårsdæk kommer fra bilister, der gerne vil undgå at skulle skifte dæk to gange om året.

– Det er klart, at den optimale løsning med to hold dæk koster lidt ekstra, erkender Brian Vingborg Nielsen. Men vores erfaringer viser, at helårsdæk slides hurtigere på sommerens varme veje, og derfor er forskellen nok ikke så stor.

Det siger FDM
Her kan du læse, hvad FDM skriver om helårsdæk:

Når en dækproducent tilstræber at lave et dæk, der er velegnet til kørsel i al slags føre, bliver det et dæk, der er nogenlunde til lidt af hvert, uden at være optimalt på alle discipliner. Hvis du ikke ønsker at have to sæt dæk til bilen, og du ikke har et kørselsbehov, der stiller maksimale krav til dækkene i kritiske vejersituationer, kan et helårsdæk være et alternativ. Men er du afhængig af, at skulle kunne køre ud hele vinteren, så er det vinterdæk, der skal vælges.

Særlige regler i andre lande
I Danmark er der ikke krav om, at du skal have vinter- eller helårsdæk på. I andre lande omkring os er der forskellige regler for både helårsdæk og vinterdæk. Vær for eksempel opmærksom på, at et M+S mærket helårsdæk ikke nødvendigvis opfylder kravene til vinterdæk i Sverige

Spørgsmål:
Min bil er blevet kasseret til syn på grund af for stor røgtæthed. Det er en Peugeot 407 1,6 HDI fra 2009. Skal der nyt partikelfilter på?

Svar:
Bare rolig. Problemet har formentlig ikke noget med partikelfilteret at gøre, og det kan efter al sandsynlighed løses for et beskedent beløb.

Røgtæthed
Røgtæthed er et mål for, hvor mange partikler der er i udstødningen. Røgtætheden måles ved at sende lys ind i udstødningsgassen og måle, hvor meget af lyset der absorberes af partiklerne. Den såkaldte K-værdi skal holde sig inden for nogle skrappe normer, som afhænger af motortypen. To dieselbiler med hver sin 1,6-motor kan derfor let have forskellige grænseværdier.

Med tiden vil der sætte sig koks og sodaflejringer i motoren på grund af dieseloliens forskellige komponenter, og motoren tilbagefører noget af gassen til manifolden for at mindske udslippet til omgivelserne. Mange koldstarter øger problemet med koks og sod, og forbrændingen kan blive så meget dårligere, at røggassen ikke længere overholder normen.

Rensning
Problemet kan som regel afhjælpes ved en rensning af oliekredsløbet, og hvis du får det gjort i forbindelse med en almindelig service, bliver udgiften kun omkring 300 kroner. Koks og sod fjernes ved, at vi tilsætter et additiv til olien i smøresystemet, og lader motoren køre et stykke tid på denne blanding. Herefter skiftes olien, og der sættes et nyt oliefilter i.

Mange undrer sig over, hvordan en rensning af smøresystemet kan påvirke udstødningen. Forklaringer er, at motorens indsugning trækker oliedampe fra bundkarret med ind i motoren, og derfor går det ud over forbrændingen, hvis smøresystemet er fyldt med koks og sod.

Dyserens
I nogle tilfælde er det nødvendigt også at rense indsprøjtningsdyserne for koks og korrosion. Mens processen står på, bliver motoren koblet på en dåse olie med et særligt additiv, der løsner koks og fjerner korrosion.

Gratis synstjek
Vi anbefaler, at oliekredsløbet får en rensning, når bilen bliver 4 år, og derefter hvert 2. eller 3. år. Kontrol af røgtætheden indgår også i det gratis synstjek, som vi tilbyder alle vores kunder, når deres biler skal til syn. Kunden får naturligvis besked, hvis vi vurderer, at der skal foretages noget, før bilen kan gå igennem synet. Herefter sørger vi for at få bilen synet, og kunden betaler kun synsgebyret plus aftalte udskiftninger og reparationer.

Det er nemt og bekvemt, og så sparer man bøvlet og merudgiften ved et omsyn.

Spørgsmål:
Jeg kører i en Peugeot 308 fra 2010 og lytter ofte til P4 Syd. Men jeg oplever ind imellem, at bilradioen springer væk fra stationen midt i et stykke musik og skifter til P4 Trekanten eller P4 Fyn, hvor de sender noget andet. Hvad er der galt?

Svar:
Mange oplever dette problem, når de lytter til en af de regionale radiostationer. Problemet er størst i de områder, hvor signaler fra forskellige P4-sendere lapper ind over hinanden.

Radioens RDS-system (Radio Data System) er designet til automatisk at vælge det bedste signal, så du for eksempel kan høre P3 på en tur fra Gedser til Skagen uden at skulle justere på radioen.

P3 sender det samme program over hele landet. Det gør P4 ikke, og det er det, der giver dig problemer.

Hvis du vil undgå, at radioen zapper rundt mellem forskellige P4-kanaler, skal du aktivere funktionen ”regional” på radioen. Det gør, at radioen fastholder den regionale sender, uden at det går ud over modtagelse af for eksempel trafikradio. Se de enkelte radioers justerings muligheder i radioens instruktionsbog, eller kontakt en af vores værkførere for yderligere hjælp.

Har du spørgsmål?

Udfyld kontaktformularen og vi besvarer din henvendelse indenfor 1-2 hverdage.

Poul Burgaard

Indehaver

Ansøg her

Kraner

Træ-/ alu-lad

Tiplad

Presenning

Knæklad

Alukasser