Spørgsmål:
Jeg har en Kia Ceed 2012, hvor Stop & Go systemet lever sit eget liv. Sommetider stopper motoren ikke, når jeg holder ved et kryds. Jeres værksted har undersøgt det og siger, alt er normalt. Det er åbenbart mit kørselsmønster, som gør, at systemet ikke fungerer optimalt. Jeg vil gerne kunne spare på brændstoffet, når vi formentlig skal holde i kø på vores ferietur til Spanien.

Svar:
Både Kia og Peugeots intelligente Stop & Go fungerer, når de rette betingelser er der, og det afhænger af måden, man kører på. Systemet skal mindske brændstofudgiften og udslippet af CO2, uden at det går ud over sikkerheden eller komforten i dagligdagen. Med Kia som eksempel vil jeg her fortælle lidt mere om systemet:

CO2-fri energi
Start/stop systemet virker ved hjælp af CO2-fri energi, og det er først aktivt, når der er optjent overskud af strøm på batteriet Der optjenes et overskud af strøm, når bilen har en deacceleration – for eksempel når du motorbremser frem mod et kryds. Det er vigtigt at bilen bliver i gear, og foden fjernes fra koblingspedalen. I den situation får motoren ikke tilført brændstof (fuel cut). Bilens vægt trækker motoren rundt, og generatoren lader CO2-fri strøm på batteriet.

Gode råd
På din tur til Spanien kan du optjene overskudsstrøm ved så tit som muligt at slippe speederen og bruge motorbremsen i stedet for fodbremsen. Eksempler: Slip speederen, hvis du ser en kø forude. Når du kører ud på en frakørsel. Når det går stejlt ned ad bakke på motorvejen.

Slukker motoren
KIA’s idle Stop & go-teknologi – start/stop systemet – reducerer brændstofforbruget og udledningen af CO2 ved at slukke motoren, når bilen holder stille. Du kan slå start/stop systemet fra ved at trykke på knappen A OFF. Kontrollampen i knappen A OFF tændes. Du kan slå start/stop systemet til igen ved at trykke endnu en gang på knappen, og kontrollampen slukkes. Start/stop systemet slår automatisk til, hver gang du starter motoren med tændingsnøglen. Hvis der er fejl på start/stop systemet, vil den gule kontrollampe lyse i instrumentbordet. Hvis den ikke holder op med at blinke i løbet af kort tid, skal du få bilen efterset hos din KIA-forhandler.

Genstart af motoren (manuelt gear)
Din bils motor genstarter automatisk under følgende betingelser, når den er blevet slukket af start/stop systemet:
1. Når du træder koblingen ned og sætter bilen i gear.
2. Hvis bilens bremsetryk er lavt, fx hvis du har trådt tre gange på bremsepedalen.
3. Hvis blæseren i bilens varme- og ventilationssystem er indstillet til maksimal ydelse.
4. Hvis bilens airconditionsystem har været slået til i flere minutter.
5. hvis bilen kører over 5 km/t. Når motoren genstartes automatisk, blinker kontrollampen AUTO STOP på instrumentpanelet i 5 sekunder.

Strøm nok
Er der nok strøm på batteriet til at starte min bil, når A OFF kontaktens lampe lyser?
Ja, der er rigeligt strøm på batteriet. Når A OFF kontaktens lampe lyser, er det blot en information om at batteriet er på standardniveau.

Ikke overskud ved jævn fart
Hvorfor bliver der ikke optjent overskud af strøm på mit batteri, når jeg kører langt med jævn fart?
Når der køres med jævn fart, laver generatoren præcis den mængde strøm, som bilen bruger. Dette gøres for at minimere brændstofforbruget og CO2-udledningen. Hvis generatoren skulle levere et overskud af strøm til batteriet under jævn kørsel, ville det være nødvendigt at skrue op for generatorens ladestyrke, og det ville kræve ekstra brændstof til motoren. Ideen bag start/stop systemet er netop, at systemet skal være aktivt ved hjælp af CO2 fri energi (opladning under deacceleration).

Lampen lyser
Er der fejl på start/stop systemet når A OFF kontaktens lampe lyser?
Nej, det er blot en besked om, at batteriet er på standardniveau. A OFF kontaktens lampe går kun ud, hvis man har et kørselsmønster med tilstrækkelige deaccelerationer, så der optjenes energi og overskud af strøm på batteriet. Hvis kørselsmønstret ikke har nok deaccelerationer, vil A OFF kontaktens lampe blot lyse som information om at batteriet er på standard niveau.

Hvorfor er start/stop systemet deaktiveret når den udvendige temperatur er under 2 grader eller over 35 grader?
Når temperaturen er under 2 grader, er der behov for mere varme i kabinen, derfor stopper motoren ikke. Når temperaturen er over 35 grader, er der behov for køling/ventilation i kabinen, derfor stopper motoren ikke.

Ventilation
Hvorfor er start/stop systemet deaktiveret, når ventilationssystemet er sat i defrost mode?
Når ventilationssystemet er sat i defrost mode, blæser ventilationssystemet 90 % af luften til forruden alene. Denne indstilling bruges, hvis forruden har dug på indersiden eller is på ydersiden. For at afdugge/afise forruden hurtigt er start/stop systemet deaktiveret, så motoren kan generere varme og ventilationssystemet kan afdugge/afise forruden hurtigt.